HOOFDPAGINA      

zaterdag 26 februari 2011

Een President kan vrijuit spreken

Waarom nog langer moeilijk doen met de Oranjes en de ministeriële verantwoordelijkheid. Telegraaf.nl Kies gewoon een President die verantwoordelijk is voor zijn eigen doen en laten en alle problemen zijn de wereld uit. Doet hij of zij dingen fout kan hij zo worden afgezet en een andere President worden gekozen.
We worden een beetje moe van dat voortdurende gezeur over de Oranjes. "Zij mag niets zeggen en zij kan er allemaal niets aan doen". Onzin. Mevrouw Van Oranje Nassau mag zeggen wat zij wil alleen zij durft niet en dat is zo sinds 1848 toen Willem II bang was vermoord te worden en onder die druk alle macht afstond aan het volk. Te vergelijken met Noord-Afrika nu. Thorbecke regelde dat in 1848 via de ministeriële verantwoordelijkheid in de Grondwet. Het ging 150 jaar goed, maar nu werkt het niet meer. Een voortdurend gezeur onderling binnen het oranjeregime over wie nou de baas is, mevrouw Van oranje Nassau of de minister-president en ministers. Het kan zo niet langer. Iemand die de hoogste politieke gezagsdrager wil zijn in een land, kun je niet verschonen van alle verantwoordelijkheden, die daar nu eenmaal bij horen. Nederland moet de consequente lijn doortrekken en na de minister-president, in gevoerd in 1945, nu doorzetten naar een door het volk gekozen President. De RMP is helemaal klaar voor de Republiek Nederland en ik ben helemaal klaar om de eerste President te worden. Steun de RMP en mij, kunt u daarna zelf President worden.

2 opmerkingen:

patria in extremis zei

Ben, ik ben en republikein van de oude garde. Ik heb mij al meer dan vijftig jaren bezig gehouden met het begrip ’Republiek.’ Dit begrip heeft zich in steeds toenemende mate verdiept in verhouding tot hoe mijn inzicht groeide in staatkundige, historische en menselijke verhoudingen. Het eerste dat ik ontdekte was dat het republikeinse idee stukken ouder is dan ik had gedacht. De reden dat ik mij een republikein van de oude garde noem, is dat het begrip van een republikeinse regering al eeuwen en eeuwen oud is. Het etiket van ‘modern’ van de RMP is voor mij dan ook onbegrijpelijk. Ook heb ik jouw video bekeken. Uh, ikke uh, weet niet, uh, hoe uh ik er op moet, uh, eh, rejegeren.

Ben Van Herwijnen zei

Republieken dateren inderdaad uit de Griekse oudheid. Echter, Nederland is het oudste land dat nog bestaat en een republiek had.
De laatste video nog eens even beluisterd, maar het valt tegenwoordig wel mee met dat uh uh, het geheel is volgens mij goed te verstaan.

Het etiket modern is nodig om ons te onderscheiden van de Republikeinse Partij in de VS en te benadrukken, dat we onze vroegere Republiek der 7 Verenigde Nederland willen,
maar wel met de minister-president en President.

Een reactie posten